Auto „SÚĽOV“ alebo technická archeológia, či zabudnutá automobilka v Bytči

Auto „SÚĽOV“ alebo technická archeológia, či zabudnutá automobilka v Bytči

Približne pred 7—8 rokmi som zistil, že bývalá fabrička KINEX na kraji Hrabového, nie je Kinex, ale že sa jedná o firmu Súľov (no nie Drevoindustria závod SÚĽOV Bytča), ale že sa jedná o prvú slovenskú automobilku z roku 1947- 1948.

Auto SÚĽOV

Fotografia z výstavby firmy EMBO v Hrabovom. Rok 1947

Na prvý pohľad asi šialená predstava, ktorá sa ukázala ako pravdivá! Starí Hrabovci túto fabričku nazývali „u Bojdu“. Jej skutočným autorom a majiteľom bol pán Emil BOJDA z Ostravy- Třebovic O firme pana Bojdu natočila Ostravská televízia dokument, ktorý sa dá nájsť na YouTube pod názvom: Zánik továrny EMBO. Ďalšie video o p. Bojdovi a jeho osude: Emil Bojda – Příběh nežádoucího podnikatele

Emil Bojda

Emil Bojda vo svojej kancelárií

 

Boli uverejnené aj dva články, jeden od Petra Gettinga v Plus 7 dní-/ č.15 z 9. apríla 2015 – Slovenský Smart /
a v N-ku / č. 15 z 30. októbra 2015/, v článku od Maroša Schmidta: Mohli sme mať automobilku, keby ju komunisti nezničili. Históriu firmy EMBO si záujemcovia môžu pozrieť v týchto časopisoch, alebo na internete, no nechcem to v tomto malom článku podrobne rozoberať.

Auto SÚĽOV

Firma EMBO – v pozadí Bytča

„Znovunarodenie“ auta SÚĽOV z Bytče-Hrabového v roku 2020.

 

Hneď, keď som zistil tieto pre mňa neuveriteľné skutočnosti, cca pred 7 rokmi, som si povedal, že bolo by fantastické urobiť aspoň model tohto miniautomobilu. Po náročnom a bohužiaľ neúspešnom naháňaní „osvieteného investora, či sponzora“ sa mi koncom roka 2019 to podarilo. Zhodou okolností som sa zoznámil s Mgr. Petrom Šimkom, z Považského múzea v Budatíne, ktorý je autorom a „šéfom“ Dopravného múzea na železničnej staničke v Rajeckých Tepliciach.

S týmto pánom sme rýchlo našli spoločnú reč v oblasti technických pamiatok v okolí Bytče. Pán Mgr. Šimko prejavil živý záujem o zhotovenie modelu auta Súľov. Múzeum Budatín bolo ochotné zhotovenie modelu
zafinancovať, čím som bol veľmi milo prekvapený, po viac ako dvojročnom márnom naháňaní financií.

Mgr. Peter Šimko, PhD.

Mgr. Peter Šimko, PhD., historik dopravy Považské múzeum Žilina
Múzeum dopravy Rajecké Teplice 2015
(Foto: 10. 10. 2
015) ZDROJ: TU

Viac rokov sa poznám s pánom Zdeňkom Křižom z Jindřichovho Hradca v Českej republike, ktorý sa nadšene venuje ako amatér modelovaniu a výrobe rôznych automobilov, aj historických v mierke 1:2, či 1:3, dokáže ich vyrábať vo veľmi dobrej kvalite.

Múzeum Budatín sa okolo Vianoc 2019 dohodlo zmluvne s pánom Křížom na zhotovení modelu auta Súľov najprv v mierke 1:2, no neskôr sme v debate s autorom radšej vybrali mierku M 1:1, teda v skutočnej veľkosti. Prototyp auta Súľov sa bohužiaľ po II. svet. vojne stratil, resp. bol ukradnutý, no zachoval sa okótovaný výkres s rozmermi karosérie auta.

 

Auto SÚĽOV

Technický výkres ľudového automobilu Súľov, 1948.Foto – archív Josefa Bojdu

Podľa tohto výkresu sa už koncom decembra 2019 začalo pracovať na karosérii autíčka Súľov, takže vlastne na začiatku „šialená“ myšlienka vyrobiť toto auto sa zreálnila. Po dokončení a zhotovení modelu budú mať možnosť návštevníci múzea zhliadnuť skoro reálne autíčko a urobiť si predstavu o šikovnosti a schopnostiach našich dávno-nedávnych predkov.

Zdenek Kriz

Autor modelu Zdeněk Kříž – článok: TU FOTO: Svět motorů/Jiří Pekárek

No zároveň ma mrzí, že na Slovensku sa po dobu viac ako 70 rokov nenašiel slovenský výrobca, ktorý by dokázal súčasne vyvíjať a vyrábať naraz naše motocykle a automobily. Pán Emil Bojda mal pripravený do výroby aj super zaujímavý minimotocykel, tiež pod názvom SÚĽOV!

Auto SÚĽOV

Ešte uverejňujeme obrázok minimotorky Súľov, ktorá ako jediná sa dochovala z asi 7-8 kusovej overovacej série. Minimotorka sa mala vyrábať spolu s autom tiež v Hrabovom. Zachovaný a zreštaurovaný kus je majetkom pána Josefa Bojdu a je pojazdný. ŠPZ-tabuľka motorky má číslovania a označenie okresu Bytča „025 S BA“. 025-poradové číslo, S – Slovensko, BA Bytča, teda nie ako dnes BA-Bratislava, V roku 1960 nám BA“, ukradli Bratislavčania !!!

V čísle GALZA ročník 2020 č.: 1 a 2, som napísal článok o priebehu zhotovenia modelu ľudového auta SÚĽOV, ktoré sa malo vyrábať po vojne v Bytči-Hrabovom po roku 1948.

V článku som sľúbil, že po dokončení prác na autíčku SÚĽOV, bude toto predstavené v objekte Sobášneho paláca v Bytči. Auto bolo skutočne hotové tesne pred vianočnými sviatkami roku 2020. Vzhľadom k našej
zdravotnej a politickej situácii sa len veľmi ťažko dá predpokladať, kedy by model mohol byť dopravený z Českej republiky k nám na Slovensko, urobíme to tak, že v tomto článku uverejníme viacero fotografií z finálneho
stavu auta SÚĽOV po jeho dokončení. Fotografie zhotovil autor auta Súľov pán Kříž, na jeho dvore v Jindřichovom Hradci.

Ako náhle budú fungovať slovensko-české hranice a slovenské múzeá, auto privezieme do Bytče – Sobášneho paláca. Posúďte sami, či sa Vám toto prvé auto Súľov páči, alebo nepáči. Mali sme v pláne spolu s  objednávateľom auta Mgr. Šimkom, PhD ešte na jeseň 2020 pred jeho dokončením vycestovať do Čiech, no nepodarilo sa, takže ani ja, ani pán Šimko, sme model auta nevideli naživo v priestore.

Pri postupnom zhotovení „kopyta“ z dreva a sádry, negatívnych foriem a nakoniec aj sklolaminátového modelu, sme boli radi, že autíčko bude mať kolesá, ktoré sa otáčajú, dokonca predná náprava sa dá z kabíny auta ovládať ručne volantom, otvárajú sa dvere na aute, takže do auta sa dá vstúpiť sadnúť a precítiť výhľad z auta. Otvárať sa dá aj zadná kapota. Auto je zhotovené v skutočnej veľkosti v mierke 1:1.

Lenže náš človek je náročný, možno preto lebo na Slovensku sa chrlia tisíce automobilov ako samozrejmosť za pomoci robotov, ľudia sa pýtajú, že aký motor to auto bude mať ! Ja som rád, že to auto vyhrabané zo zabudnutia vôbec existuje a je. Podstatné je, že vidíme dizajn, či tvar karosérie v skutočnej veľkosti, auto si môžeme „ohmatať“, či to má alebo nemá motor je bezpredmetné. Je samozrejme, že motory majú tie tisíce aut vyrábaných na Slovensku, no ani jedno z tých aut nemá takýto tvar karosérie, ako má auto SÚĽOV, rok výroby originálu 1946-47. To súčasné auto rok 2020, je zhotovené ručne pánom Křižom v jeho malej garáži , ako jeden kus, teda prvý originálny kus! Auto sa dá ovšem aj „spojazdniť“ tak, že ho niekto potlačí, niekto max. dvaja ľudia menšieho vzrastu môžu sedieť v kabíne auta a môžu auto riadiť-šoférovať s funkčným volantom. Takže tá moja prvotná šialená predstava, ktorá sa ukázala ako pravdivá! 

Prvé „bytčianske auto“ je na svete.

 

„Znovunarodenie“ auta SÚĽOV z Bytče-Hrabového v roku 2020. Auto SÚĽOV sa skoro po viac ako 70-tich rokoch objavilo na tomto svete a vystúpilo zo zabudnutia. Veľmi si vážím tvorcu tohto auto, ktoré predbehlo svoju dobu o desaťročie. Pán Emil Bojda bol geniálny a možno až zázračný človek.

Auto SÚĽOV

Bočný pohľad na auto, ktorému dominuje elipsoidná linka na karosérii. Zadobočný pohľad s otváracím kufrom a pekným zadným oknom. Pohľad do „ kokpitu“ šoféra, dobový volant, prístrojová doska s malým tachometrom a odkladacou otvorenou skrinkou.

Auto SÚĽOV

Pohľad na auto SÚĽOV zpredu a zo šikma. Auto je skompletizované, oboje predné dvere sa otvárajú proti smeru jazdy, osadené sú nárazníky, predné svetlá, diaľkové stredové svetlo, kolesá z puklicami, zadné koncové svetlá dobové. Pre puntičkárov: svetlá nesvietia a nemá to ani blinkre, ani brzdové svetlá. Farba auta bordová. Nech sa páči pozrite si auto Súľov, skompletizované aspoň na fotografiách.

Auto SÚĽOV
Zadné koncové svetlá dobové. Pre puntičkárov: svetlá nesvietia a nemá to ani blinkre, ani brzdové svetlá. Farba auta bordová. Nech sa páči pozrite si auto Súľov, skompletizované aspoň na fotografiách.
Auto SÚĽOV

Pohľad cez otvorené bočné sklo do interiéru auta s čalúnením strechy, dverí a čalúnenými prednými sedadlami. Auto je vyrobené pre muzeálnu potrebu, ako exponát a tomu zodpovedá aj technické riešenie.

Na záver: Som neskutočne rád, že sa podarilo toto nielen nádherné ale aj reálne auto znovu oživiť v skutočnej 3D, priblížiť ho ľuďom, ale hlavne z toho vidieť môj obdiv k práci našich dedkov a pradedkov.

Auto malo smolu, že spolu s inými dobrými prototypmi sa po vojne napríklad Aero Pony a Aero Rekord, Škoda
935 nedostali vôbec do výroby.

Auto SÚĽOV

Napísal: Jozef Janiš v marci 2021 v Prievidzi a v Bytči .

Hits: 406
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor ČLÁNKU

Jozef Janiš

Jozef Janiš

Ing. Jozef Janiš je externým spolupracovníkom OZ GALZA. Viac informácií a článkov nájdete na http://galza.collectorum.eu/

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

logo bytcan.sk - white

© 2007- 2021 BYTCAN.SK – Všetky práva vyhradené

Späť na vrch stránky