Aj Bytča bude mať svoju cyklotrasu

Vážska cyklomagistrála je spoločným a veľmi ambicióznym projektom štyroch samosprávnych krajov (Žilinský, Trenčiansky, Trnavský a  Nitriansky) a jeho zámerom je vybudovať bezpečný cyklochodník mimo zóny automobilovej dopravy. Vybudovaný má byť  v koridore rieky Váh od jeho sútoku s Dunajom v Komárne až skoro po prameň Čierneho Váhu na hranici Žilinského a Prešovského kraja. Dohromady by mal mať až 400 kilometrov.

Trenčiansky samosprávny kraj okrem iných úsekov vybudoval už aj úsek cyklochodníka zo železničnej stanice v Považskej Bystrici až po hranicu so Žilinským krajom. Žilinskému samosprávnemu kraju sa podarilo vybudovať okrem iných trás aj trasu spájajúcu Hričovskú priehradu s Kotešovou. Prepojenie medzi Kotešovou až po hranicu ŽSK ešte stále chýba. Všetko sa má však čoskoro zmeniť. V rozhovore nám podpredseda ŽSK Ing. Peter Weber vysvetlí, prečo práve v Bytči chýba cyklotrasa a kedy sa budeme môcť po novej trase previezť.

Viem, že výstavba cyklotrasy okolo nášho mesta je tvojou srdcovou záležitosťou. Preto chcem v prvom rade pogratulovať, že sa konečne podarilo projekt dostať až do štádia schváleného stavebného povolenia. Prečo to tak dlho trvalo? 

Áno, je to moja „srdcovka“. Od prvotnej myšlienky, kedy sa hľadala realizovateľná cyklotrasa až po vybavenie stavebného povolenia to trvalo niekoľko rokov. Príčin bolo viacero. Vysporiadanie pozemkov, keďže trasovanie cyklocesty vedie cez množstvo úsekov, ktoré bolo nutné majetkovo vysporiadať. Cyklotrasa má veľa technicky náročných úsekov, čo malo vplyv na spracovanie projektovej dokumentácie,no a v neposlednom rade s tým súvisiaca inžinierska činnosť.

Prečo bolo najťažšie vybaviť práve tento úsek?

ŽSK úseky Vážskej cyklotrasy realizuje postupne podľa náročnosti všetkých procesov, ktoré sú potrebné k vydaniu stavebného povolenia. Dôležitým faktorom sú aj možnosti financovania, kde hľadáme vhodné fondy na spolufinancovanie jednotlivých úsekov. Tak ako je dôležité majetkoprávne vysporiadanie pozemkov, projektová príprava a získanie všetkých povolení, je vždy dôležitý aj postoj konkrétnych ľudí. Najzložitejší úsek medzi Žilinou, Bytčou a hranicou ŽSK/TSK, čo sa týka celej projektovej prípravy a hlavne majetkovoprávneho usporiadania pozemkov cyklotrasy, bude úsek od obce Divinka po Považský Chlmec, kde je extrémne množstvo vlastníkov pozemkov.

Predstav nám prosím, aké budú teraz nasledovať kroky.

Ku dnešnému dňu máme vydané právoplatné Stavebné povolenie. Teraz pripravujeme verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby.  Odovzdanie staveniska vybranému zhotoviteľovi plánujeme vo IV. kvartáli tohto roka (október/november 2024). Zhotoviteľ by mal stavbu zrealizovať do konca roka 2025, čo znamená, že cyklisti by sa mohli po novej cyklotrase previezť na jar 2026.


Ďalšie informácie  o projekte

Žilinskému samosprávnemu kraju schválili nenávratný finančný príspevok vo výške 6,3 mil. eur z programu Interreg SK-CZ 2021-2027 na projekt „Na bicykli po spoločnom slovensko-českom pohraničí“. Celková dĺžka vybudovanej a vyznačenej Vážskej cyklotrasy medzi hranicou ŽSK/TSK a Kotešovou bude približne 12 km. 

Vybudovaných bude 9 km Vážskej cyklomagistrály na úseku Hranica krajov ŽSK/TSK – Bytča. Trenčiansky kraj už má úsek na hranicu so Žilinským samosprávnym krajom vybudovaný, realizáciou cyklotrasy sa prepojí mesto Bytča s Považskou Bystricou. Cyklotrasa bude vedená popri toku Hričovského kanála a bude prechádzať cez viacero katastrálnych území: Mikšová, Hvozdnica, Predmier, Malá Bytča, Veľká Bytča, Hliník nad Váhom a Kotešová.

Smerom na Žilinu bude trasa z Bytče pokračovať cca 3 km po existujúcich komunikáciách s napojením na už zrealizovaný úsek cyklotrasy v Kotešovej. Súčasťou projektu v tomto úseku je aj vybudovanie 2 mimoúrovňových podjazdov na frekventovaných cestách (I/10 v Bytči a II/507 v Kotešovej).

Súčasťou projektu budú aj prvky sprievodnej cyklistickej infraštruktúry na celej trase okruhu – qr pointy, cyklosmerovníky, obrázkové motivačné cyklotabuľky. Pribudnú aj nabíjacie stanice a cyklosčítače, z ktorých dáta budú slúžiť na vytipovanie nových možností na dobudovávanie a rozširovanie cyklotrás. Na cyklookruhu budú umiestnené kreslené mapy so zaujímavosťami v súvislosti s okruhom.

Zanechať prvý komentár

Informácie o článku

Súvisiace príspevky

Najnovšie články

Najnovšie komentáre