Vitráž na dome smútku

Vitráž na Dome smútku je dielom žilinského výtvarníka Františka Kráľa (1919 – 2008). Zvonku pôsobí nenápadne, jej celkový účinok sa má dostaviť až pri pohľade zvnútra počas obradu. V dvoch pásoch čelnej presklenej fasády sa zhora nadol odvíjajú línie a tvary evokujúce žiaľ.

Vitráž na Dome smútku
Vitráž na Dome smútku

V dvoch pásoch čelnej presklenej fasády sa zhora nadol odvíjajú línie a tvary evokujúce žiaľ. S istotou možno rozoznať sklonené hlavy, ruku, kvapky, padajúci list, ostatné môžu byť vlasmi, prúdmi vody, aj konármi stromu. Akoby sa tu smútok nad stratou autor snažil zmierniť pripomenutím nevyhnutného kolobehu vzniku a zániku v prírode. Pred budovou ešte donedávna stála lipa, ktorá pri pohľade zvnútra cez motív stromu na vitráži vytvárala zaujímavý efekt zazelenania a tak aj oživenia celého námetu.

Vitráž na Dome smútku

Výskum diel je súčasťou prebiehajúceho výskumného projektu Petra Pivodu – Umelecké diela 2. polovice 20. storočia vo verejnom priestore a v architektúre v Bytči. Realizáciu výskumu podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.

Formát krátkych textov o bytčianskych dielach pôvodne vznikol v spolupráci s KC Hviezdne nociFotografie: autor

Autor článku:

Mgr. Peter Pivoda PhD.

Vyrastal v Bytči a k tomuto mestu má veľmi silný vzťah. Zaujímajú ho procesy formovania vzťahu ľudí k ich okoliu, a to predovšetkým cez spoznávanie lokálnych dejín, umeleckých prejavov, architektúry a sídelných celkov.  V spolupráci s KC Hviezdne noci pripravil niekoľko podujatí a komentovaných prehliadok o význame mestských prvkov, napr. o areáli zaniknutého pivovaru Popper, regulácii Váhu a mestskej rieke, či architektúre Milana Michala Harminca v Bytči. Momentálne pracuje na výskumnom projekte, ktorého cieľom je zmapovať bytčianske umelecké diela vo verejnom priestore z obdobia socializmu.Vyštudoval kulturológiu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde v roku 2020 obhájil dizertačnú prácu zameranú na vzdelávacie programy v galériách na Slovensku s prvkami aktívneho občianstva. Od roku 2014 pracuje v Slovenskej národnej galérii v Bratislave v oblasti sprostredkovávania umenia rôznym cieľovým skupinám.

Zanechať prvý komentár

Informácie o článku

Súvisiace príspevky