Podozrivé obstarávania na rekonštrukciu chodníkov v Bytči

Mesto mohlo ušetriť..Mesto Bytča opravuje chodníky na Uliciach Červeňanského a Fraňa Kráľa. Dodávateľov prác vybrali prostredníctvom troch prieskumov trhu, čím, podľa odborníka porušili zákon a vzdali sa možnosti ušetriť. Navyše na tieto opravy nemá úrad v rozpočte vyčlenené peniaze, keďže ich neodsúhlasili poslanci.

 

Mesto Bytča v súčasnosti realizuje rekonštrukciu chodníkov na Uliciach Červeňanského a Fraňa Kráľa v celkovej hodnote 47 879,96 eura s DPH. Chodníky na týchto dvoch uliciach opravujú hneď dve firmy a jeden živnostník, pričom všetky tri subjekty mesto vybralo jednoduchým prieskumom trhu tak, že zákazku rozdelilo na tri časti v hodnote 16 030 eur, 18 050 eur, 13 799,96 eura.

Podľa odborníka tým porušilo zákon o verejnom obstarávaní, ktorý hovorí, že zákazku takto deliť nemožno. Ak by totiž mesto postupovalo podľa zákona, nemohlo by dodávateľa vyberať len prieskumom trhu, ale pri zákazke nad 20-tisíc eur by sa muselo uskutočniť verejné obstarávanie a elektronická aukcia, ktorou sa v minulosti podarilo výrazne ušetriť.  Opravy týchto chodníkov navyše nie sú podložené financiami. Úrad na ne v rozpočte nemá vyčlenené peniaze. Poslanci totiž síce schválili rekonštrukciu niektorých chodníkov a ulíc, avšak s presným zoznamom, kde mali byť použité peniaze z rezervného fondu. Ten možno takto využiť len v prípade havarijných situácií. Tieto úseky chodníkov na Červeňanského ulici a jednu stranu chodníka na Ulici Fraňa Kráľa, by ste však v uznesení zastupiteľstva hľadali márne.

Mesto mohlo ušetriť
Opravený chodník na Ulici Fraňa Kráľa, kde bývajú svokrovci primátora Miroslava Minárčika

 

V zozname chýba  aj Ulica Malobická, na ktorej už chodník pred časom dokončili. Niektorí poslanci sú nahnevaní a cítia sa bezmocní. Bývalý viceprimátor Vladimír Tvrdý, ktorý sa len pred tromi mesiacmi vzdal mandátu, hovorí, že to len potvrdzuje správnosť jeho rozhodnutia odísť, lebo poslanci  sú v Bytči, zdá sa, úplne zbytoční.

Môžu takto nakladať s financiami? 

Ozývajú sa aj hlasy, že v tomto prípade by mohlo ísť o neoprávnené nakladanie s verejnými financiami. Objednávku za mesto schválil, podľa informácií na internetovej stránke mesta, vedúci oddelenia výstavby a životného prostredia  Waldemar Oszczeda. Práce objednali bez toho, aby na ne mali vyčlenené prostriedky v rozpočte mesta. Ivan Rončák z neziskovej organizácie Transparency international Slovensko hovorí,  že disponovať rozpočtom je oprávnenie poslancov a primátor, ak ho na to poslanci nesplnomocnili, takto svojvoľne konať nemôže. „Ak to nie je ošetrené nejako inak, môže vzniknúť problém a poslanci sa budú musieť rozhodnúť, ako budú ďalej konať. Ak to dodatočne neodsúhlasia, mesto nebude môcť faktúry preplatiť a zodpovednosť za to bude niesť primátor,“ hovorí Rončák.

Zastupiteľstvo splnomocnilo primátora robiť rozpočtové zmeny len do výšky 10-tisíc eur. Všetky tri objednávky však vystavili na vyššie sumy. Načo sú poslanci? O tom, že zastupiteľstvo opravy týchto chodníkov neodsúhlasilo, hovorí Vladimír Tvrdý: „Bol som členom stavebnej komisie. V apríli sme boli primátorom vyzvaní, aby sme si prešli ulice a určili, ktoré treba opraviť. Určite sme nevybrali Ulice Červeňanského, ani Fraňa Kráľa, kde sa teraz robí. Ako je možné, že to mesto svojvoľne zmenilo?“ pýta sa.

Aj Milan Ovseník si myslí, že mesto opakovanie konalo v rozpore  so zákonom o verejnom obstarávaní, a dokonca aj v rozpore  s uznesením zastupiteľstva, ktoré takémuto konaniu malo predísť a ušetriť verejné financie. „Načo sú tu teda poslanci, ktorí niečo odsúhlasia a mesto to nedodrží?  Potom sa stráca zmysel samosprávy, kde má rozhodovať volený kolektív ľudí a nie jednotlivec. Potom je ťažké vysvetľovať voličom naše rozhodnutia. To sa radšej zoberme a odíďme preč, keď nás mesto nepotrebuje, ako to urobili niektorí naši kolegovia,“ hovorí.

Odborník: Porušili zákon!

O porušenie zákona o verejnom obstarávaní by mohlo ísť v prípade, že mesto rozdelilo zákazku na opravu chodníkov s cieľom znížiť hranicu potrebnú na vykonanie verejného obstarávania a elektronickej aukcie. Namiesto jednej elektronickej aukcie však na dva chodníky urobilo tri prieskumy trhu. 

Jiří Vlach, expert na verejné  obstarávanie Transparency International Slovensko si myslí, že jednoznačne išlo o  porušenie zákona. „Bez ohľadu na to, či mali na to schválené financie, je evidentné, že je to rovnaký druh prác, v rovnakom čase, v jednom meste a z rovnakého rozpočtu a určite ide o rozdelenie zákazky.  Takéto konanie je navyše nelogické, lebo je evidentné, že pri vyššom množstve a verejným obstarávaním by dosiahli nižšiu cenu,“ hovorí Vlach.

Mohli ušetriť

Keď mesto plánovalo rekonštrukciu ulíc a chodníkov, poverili poslanci uznesením mestskú radu, aby zabezpečila, že sa bude realizovať v rámci jednej zákazky a teda sa nebude deliť. Cieľom bolo ušetriť. Prieskumom trhu sa mestu podarilo dohodnúť cenu 45 eur za m2. Podľa odhadov odborníkov však nie je vylúčené, že ju mesto v prípade elektronickej aukcie stiahnuť aj o 20%, alebo viac. Taká je totiž priemerná úspora pri výbere dodávateľa stavebných prác pri použití elektronickej aukcie. Prečo mesto vybralo na rekonštrukciu chodníky, ktoré poslanci neschválili, bez toho, aby malo na akciu vyhradené  finančné prostriedky a prečo dodávateľa prác neobstarávali bez delenia zákazky, ako to prikazuje zákon a uznesenie mestského zastupiteľstva, sme sa spýtali primátora Miroslava Minárčika (SMER-SD), ktorý je ako štatutár zodpovedný za chod mesta a úradu, a prednostu mestského úradu Andreja Galla. Do uzávierky nám na otázky neodpovedali.

 

 

Michal Filek

Článok bol uverejnený v Žilinskom Večerníku č.42 zo dňa 16.10.2012

Žilinský večerník

Zanechať prvý komentár

Informácie o článku

Súvisiace príspevky