Otravné telefonáty? Zbavte sa ich!

Všetci to poznáme, telefónny hovor z neznámeho čísla. Zo zvedavosti a slušnosti telefónny hovor prijmeme a niekto sa nám snaží predať bambusové ponožky, alebo robí prieskum trhu. Nepríjemné a otravné. A pritom ste svoje telefónne číslo nikam neposkytovali a podobné hovory Vás prinajmenšom otravujú.

Od 1.12.2022 spustil Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb novú internetovú stránku, na ktorej môžete zaregistrovať svoje telefónne číslo a obchodníci Vám už viac bez Vášho súhlasu nebudú môcť volať.  Okrem toho, všetky marketingové telefonáty budú musieť pochádzať zo štátom nariadenej predvoľby (0)888.

Na svojej stránke úrad píše: „Úrad si v zmysle nového Zákona o elektronických komunikáciách plní ďalšiu povinnosť a od 1.11.2022 spustil Zoznam telefónnych čísel pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní (ďalej len zoznam). Ten je verejnosti prístupný na webovej adrese nevyziadanevolania.sk, alebo priamo na webovom sídle úradu www.teleoff.gov.sk v ľavom stĺpci, kde je banner s názvom Nevyžiadané volania. Aktualizácia účinnosti telefónnych čísel registrovaných v zozname bude prebiehať pravidelne vždy k 1. a 16. dňu v kalendárnom mesiaci.“

Vyberiete si sami

Pri registrácii telefónneho čísla do zoznamu sa môžete rozhodnúť, aké marketingové hovory si prajete dostávať.  Máte na výber 14 kategórií, ktoré môžete pokojne kombinovať. Ak napríklad chcete dostávať ponuky od mobilných operátorov, či energetických spoločností, jednoducho ich do zoznamu nepridáte.

Otravné telefonáty? Zbavte sa ich!

Za porušenie pokuta

Úrad vo svojej tlačovej správe ďalej uviedol, že bude vykonávať kontrolu dodržiavania ustanovení Zákona o elektronických komunikáciách z vlastnej iniciatívy, zároveň podozrenia z porušenia môže ktokoľvek poslať aj na e-mailovú adresu podnety@teleoff.gov.sk. V prípade, že subjekty si nebudú plniť zákonné povinnosti a nebudú sa pred marketingovým kontaktovaním riadiť týmto zoznamom a porušia pravidlá, úrad subjektom vykonávajúcim priamy marketing udelí pokutu od 200 eur do 5% z obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.

Existujú aj výnimky

Úrad dáva do pozornosti verejnosti, že existuje niekoľko výnimiek, kedy je možné zavolať s marketingovou ponukou aj na telefónne číslo, ktoré je registrované v zozname:

1. V prípade, ak ide o priamy marketing vlastných podobných tovarov a služieb subjektu, ktorý kontaktné údaje získal v súvislosti s predajom tovaru alebo služieb. 
Ak teda bude niekomu volať napríklad zástupca e-shopu, v ktorom nedávno zákazník nakúpil a uviedol svoje kontaktné údaje, e-shop mu môže zavolať za účelom predstavenia ponuky podobných tovarov alebo služieb, napríklad doplnkového sortimentu. V takomto prípade nejde o porušenie a e-shop môže  svojmu zákazníkovi zavolať aj napriek tomu, že číslo uviedol v zozname. Je samozrejme možnosť toto volanie priamo počas telefonátu, alebo aj inou formou namietať a volajúci subjekt je zo zákona povinný námietku preukázateľne potvrdiť a viac túto osobu telefonicky nekontaktovať.

2. V prípade, ak je osoba v zmluvnom vzťahu s konkrétnym subjektom.
Ak má napríklad konkrétna osoba uzatvorenú zmluvu s mobilným operátorom, môže mobilný operátor tejto osobe zavolať napriek tomu, že uviedla svoje číslo v zozname. Aj v tomto prípade tiež platí právo toto volanie priamo počas telefonátu, alebo aj inou formou namietať a mobilný operátor je zo zákona povinný námietku preukázateľne potvrdiť a viac svojho zákazníka telefonicky nekontaktovať s marketingovou ponukou.

3. V prípade, ak si účastník alebo užívateľ marketingovú komunikáciu vyslovene vyžiadal.
Napríklad ak niekto požiadal o cenovú ponuku na zimnú dovolenku, môže mu cestovná kancelária zavolať bez toho, aby si overovala, či telefónne číslo záujemcu je registrované v zozname.

Photo by on Unsplash
Photo by NordWood Themes on Unsplash

Zanechať prvý komentár