Podozrivá zákazka na opravu knižnice

kniznica_byMesto Bytča vymieňa okná na objekte mestskej knižnice na sídlisku a opravuje fasádu. Dodávateľa prác však vybralo spôsobom, ktorý vzbudzuje množstvo podozrení. Upozornili nás na to niektorí občania, aj zamestnanci mesta.

Aj napriek tomu, že poslanci schválili v rozpočte na tieto práce 20 833 eur bez DPH a zákon vyžaduje pri zákazkach nad 20-tisíc robiť verejné obstarávanie a navyše Mesto Bytča svojím uznesením stanovuje pri stavebných prácach nad 16 600 eur vyberať dodávateľa formou elektronickej aukcie, úradu a primátorovi, ktorý je za verejné obstarávania zo zákona zodpovedný, tento krát stačilo priamo osloviť štyri firmy s návrhom na vypracovanie cenových ponúk.

Víťaz neexistuje

Víťaz súťaže Miloš Papánek – STAVPAP, so sídlom na Lúčnej ulici v Bytči, vraj napokon zaslal ponuku na 19 387 eur. Takýto subjekt však reálne vôbec neexistuje. V živnostenskom registri nájdete fyzickú osobu Miloša Papánka, ktorý mal oprávnenie vykonávať niektoré stavebné práce, ale od 5. decembra 2011 má všetky činnosti pozastavené. No a potom je v registri zapísaný Miloš Papánek STAVPAP – BUFET, s rovnakým sídlom, ako má zhotoviteľ, ktorého vybralo mesto. Nikto však v živnostenskom, ani obchodnom registri nefiguruje pod názvom Miloš Papánek STAVPAP, s ktorým mesto 25. júla podpísalo zmluvu na výmenu plastových okien, dverí a opravu fasády na knižnici.

Všetko klaplo na minútu

Fyzická osoba Miloš Papánek STAVPAP – BUFET, ktorý je, mimochodom aj známy miestny DJ, mohol od roku 1992 a 1993 usporadúvať tanečné zábavy a diskotéky a prevádzkovať pohostinstvá. Keď dostal ponuku od mesta, všetko klaplo doslova na minútu. Presne 16. júla získal Papánek oprávnenie na uskutočňovanie niektorých stavebných prác. Podkladom zmluvy, ktorú s ním podpísal primátor Miroslav Minárčik, však bola cenová ponuka zo dňa 17. júla.

Ak mesto dopredu nevedelo, že chce zadať zákazku práve Papánkovi a nedohodli sa skôr, ešte pred oficiálnym prieskumom trhu, muselo sa to pravdepodobne uskutočniť takto: Papánek dostal náhodou, 16. júla, teda v čase, kedy mesto oslovovalo firmy, oprávnenie na vykonávanie stavebných prác. Okamžite, ešte v ten istý deň, sa o tom náhodou dozvedel zamestnanec Mesta Bytča zodpovedný za verejné obstarávanie a náhodou si vybral práve jeho, v skupine obstarávateľov, ktorých oslovil, aby vypracovali cenovú ponuku. Papánek mal potom len niekoľko hodín na to, aby si objekt pozrel, urobil cenovú kalkuláciu na výmenu okien a stavebné práce (treba pripomenúť, že dovtedy sa živil ako DJ a prevádzkoval pohostinstvá) a víťaznú ponuku doručil oficiálne Mestu Bytča. Je reálne, aby sa to skutočne stalo takto?

„Pri kalkulácii na výmenu okien a opravu fasády treba urobiť obhliadku, zamerať, urobiť vlastnú kalkuláciu a to trvá určitý čas. Ak to dokázali za jeden deň, sú extrémne šikovní. Nikdy som sa s ničím takým nestretol,“ hovorí viceprimátor Šale Jozef Mečiar, ktorý má bohaté skúsenosti s verejnými obstarávaniami.

Mohli porušiť zákon

Mesto pri výbere dodávateľa neurobilo verejné obstarávanie, ktoré zákon vyžaduje od 20-tiscí eur. Ak by ho urobilo mohlo ušetriť. Myslia si to niektorí poslanci, aj odborníci na verejného obstarávanie. Navyše úradníci a primátor porušili uznesenie zastupiteľstva, podľa ktorého pri stavebných prácach musia využiť elektronické aukcie od predpokladanej hodnoty 16 600 eur.

Prednosta Andrej Gallo, ktorý je v meste poverený komunikáciou s médiami, nám na otázky, ktoré sme adresovali jemu a primátorovi Minárčikovi, prečo mesto verejné obstarávanie nevykonalo, odpísal stanovisko, ktoré mu poskytli zamestnanci zodpovední za verejné obstarávanie: „Výber dodávateľa bol realizovaný v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, t.j. zadávanie zákazky s nízkou hodnotou. Verejný obstarávateľ nie je povinný pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou používať elektronické aukcie a nevyžaduje sa písomná forma zmluvy.“

Ako však dospeli k tomu, že ide o zákazku s nízkou hodnotou, teda menej, ako 20-tisíc eur bez DPH, keď zastupiteľstvo určilo na realizáciu sumu 25-tisíc eur s DPH, nevysvetlili. Odcitovali len všeobecné pasáže zo zákona.

Oprava knižnice vrcholí. Vo výbere firmy je však veľa pochybností.

Poslanec Peter Bologa si však myslí, že tým porušili zákon. Pretože ak mestské zastupiteľstvo schválilo sumu 20 833 eur bez DPH, tak by práve táto suma mala byť predpokladanou hodnotou zákazky. „Túto sumu predsa stanovili odborníci z mesta. S touto cenou sa súťaž začala. Zákon o verejnom obstarávaní zakazuje zvoliť spôsob určenia predpokladanej hodnoty s cieľom znížiť predpokladanú hodnotu zákazky pod finančné limity podľa tohto zákona. Kto teda zmenil túto sumu? Až samotný proces verejného obstarávania, čiže záver a nie úvod procesu verejného obstarávania. Verejné obstarávanie ako proces začalo s cenou vyššou ako 20 000 eur bez DPH. V tom momente predsa nemohol nikto hovoriť o predpokladanej hodnote nižšej ako 20 000 eur bez DPH. Podľa môjho názoru teda v žiadnom prípade nešlo o zákazku s nízkou hodnotou.“

Nedodržali ani len vlastné uznesenie

To, že mesto porušilo uznesenie vlastného zastupiteľstva a nevykonalo elektronickú aukciu, odôvodnilo mesto nutnosťou vypracovania realizačnej projektovej dokumentácie, ktorej súčasťou musí byť rozpočet a výkaz výmer. „Preto pri opravách a rekonštrukciách objektov, kde nie sú vypracované rozpočty a výkaz výmer, nie je možné použiť elektronickú aukciu,“ napísal stanovisko Gallo.

„Je to porušenie uznesenia zastupiteľstva, podľa ktorého máme v takomto prípade obstarávať prostredníctvom elektronickej aukcie,“ hovorí poslanec Peter Bologa, ktorý materiál o elektronických aukciách do zastupiteľstva pripravil.

Prečo nechceli ušetriť?

„Elektronické aukcie ušetria nášmu mestu desiatky tisíc eur ročne. Napríklad, len v jednom konkrétnom prípade z decembra minulého roku, sme vďaka aukcii ušetrili 35-tisíc eur,“ hovorí Bologa.
Jozef Mečiar si zase myslí, že nie je pravda, že by na aukciu bolo potrebné vypracovanie extra podkladov. „Na aukciu nepotrebujete nič naviac, ako na prieskum trhu. Práve o rozpočet sa dá v aukcii súťažiť a výkaz – výmer aj tak treba pri samotnej zmluve. To čo tvrdia, pre mňa rozhodne nie je argument.“

Nástupca, či nenástupca?

Dôležitou otázkou je, prečo mesto oslovilo osobu, ktorá získala oprávnenie na stavebné práce až 16. júla. „Firma Vincent Papánek už v minulosti realizovala na predmetnom objekte rekonštrukčné práce a aj z tohto dôvodu bola oslovená na dodanie predmetu zákazky a firma STAVPAP Miloš Papánek je nástupcom uvedenej organizácie,“ dôvodí Mesto. Podľa neho nie je možné diskriminovať uchádzača z dôvodu vzniku organizácie. „Preto je verejný obstarávateľ povinný pri podmienkach účasti v procese verejného obstarávania akceptovať referencie napr. nielen za posledné určité požadované obdobie, ale i od vzniku organizácie,“ dodali.

Pozoruhodné je, že Vincent Papánek stratil oprávnenia na vykonávanie týchto činností už v roku 2008. „Nepamätám sa presne, kedy sme dostali výzvu na vypracovanie ponuky. Nechal som to na brata. Otec mal dlhé roky firmu, v minulosti robil veľa aj pre mesto. Teraz je na dôchodku a tak som si rozšíril živnosť ja,“ povedal Miloš Papánek.

Expert na verejného obstarávanie spolupracujúci s mimovládnou organizáciou Transparency International Jiří Vlach to však považuje za nezmysel. „Žiadne takéto nástupníctvo pri fyzických osobách pracujúcich na živnosť neexistuje. Je to nezmysel,“ hovorí. Podľa neho mal verejný obstarávateľ dokonca vyžadovať od tejto spoločnosti referencie, že zákazku dokáže urobiť a má na to prostriedky.

Experti: Mali obstarávať elektronicky!

Vlach, aj ďalší spolupracovník Transparency International Ivan Rončák si myslia, že mesto malo v tomto prípade urobiť verejné obstarávanie a elektronickú aukciu. „Verejné obstarávanie sa však robí preto, aby sa čo najviac ušetrilo a nič im nebránilo v tom, ak chceli skutočne ušetriť, aby ho urobili. Druhá vec je, že evidentne porušili interné predpisy mesta a mali vykonať elektronickú aukciu,“ uzavrel Rončák.

Michal Filek
Snímka: autor

Článok bol uverejnený v Žilinskom Večerníku č.36 zo dňa 11.9.2012

Žilinský večerník

 

Zanechať prvý komentár

Informácie o článku

Súvisiace príspevky